Versnellingsbak Problemen


Wat we wel doen en de autofabrikant niet.

Van een aantal automerken is bekend dat een groot aantal van hun versnellingsbakken nogal wat mankementen vertonen. Nu is het zo dat de autofabrikant dit ook weet maar geen belang heeft bij het oplossen van deze versnellingsbak problemen. Voor hun betekent een veel voorkomende defect aan de versnellingsbak extra omzet in onderdelen en ruiltransmissies.

Neem Volkswagen bijvoorbeeld. Vanaf Golf 1 (1974) wordt de kroonwiel met klinknagels op het differentieel huis bevestigt. In de loop van de jaren blijk dat de koppen hiervan met regelmaat afbraken en tussen de versnellingsbak huis en kroonwiel kwamen met als gevolg een gat in de versnellingsbak huis en /of afgebroken tanden. Tot en met Golf 4 (2003) werd voor deze probleem niets ondernomen maar VW levert wel een reparatie set bestaande uit 8 bouten met moeren en losse pignonas en kroonwiel sets aangezien deze ook vaak stuk waren als gevolg van de afgebroken klinknagels . Als ze zelf de stalen bouten hadden laten monteren in de fabriek was er al die jaren niets aan de hand geweest maar schijnbaar telt het belang van meer omzet meer dan een goed product.afgebroken klinknagels Inmiddels hebben de 020 en 02K versnellingsbak types plaats moeten maken voor de nieuwe 02T versnellingsbak die gebruikt wordt in de Fox, Polo, Golf, Touran, New Beetle en diverse Audi, Seat en Skoda modellen. Ook hier zijn er veel problemen, zoals het lager blok van de ingaande en secondair as die regelmatig defect is. Maar ook hier verwacht ik geen verbetering want de lagerblokken zijn volop in voorraad en vliegen de deur uit. Natuurlijk na de wereldwijde fraude met emissiewaarden van dieselauto's kijk ik nergens meer van op bij Volkswagen.

En dan heb je BMW en Mini die hun aftersales verkoop tactiek heel anders aanpakken. Je koopt een middenklasse BMW 3-serie voor € 40.000 en na de garantietermijn gaat er iets stuk aan je handgeschakelde versnellingsbak bijvoorbeeld een goedkoop onderdeel van € 10. Wat zegt men dan al je bij de BMW-dealer komt met dit probleem. Helaas kunnen we geen losse versnellingsbak onderdelen leveren maar we kunnen wel een BMW fabrieks- ruil versnellingsbak leveren voor zo’n € 3000. Door het niet leveren van losse onderdelen proberen ze ook de revisie bedrijven buiten spel te zetten want die kunnen je BMW of Mini versnellingsbak reviseren voor minder dan de helft en dat soort concurrentie staan ze niet op te wachten bij BMW.

kapot lager

Hoe zit het dan met de M32 6 versnellingsbak die in Alfa Romeo en Opel gebruikt wordt. Dit is een simpel verhaal, de conisch lagers van de secondair assen zijn vanaf fabriek bij een groot aantal versnellingsbakken onjuist afgesteld waardoor de levensduur van de lagers aanzienlijk wordt verkort. Je kunt in dit geval een ruilversnellingsbak kopen bij Alfa of Opel en over niet al te lange tijd zal die het ook weer begeven, want er wordt niets gedaan om het probleem op te lossen. Ook hier gaat extra omzet boven alles. Bovendien geldt voorgaande ook voor de PK5 en PK6 versnellingsbakken die gebruikt worden in Renault Trafic/Master en Opel Vivaro/Movano.

Je zou kunnen zeggen dat ze je een ondeugdelijk product hebben geleverd. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Maar als je verhaal wilt gaan halen bij de importeur van het betreffende auto merk, moet je wel diepe zakken hebben. Bij een gemiddelde auto fabrikant worden er 6,000,000 (miljoen) auto geproduceerde per jaar, dus wie ben je. Dat kan je vergeten. En wat dacht je van dat woord wat ik steeds vaker hoor coulance, wat betekend vergoeding van de importeur/dealer voor reparaties die buiten de fabrieksgarantie vallen. Dat is een fable. Tel er maar eerst genoeg bij de prijs en doe dan daar nog een klein beetje vanaf dat is coulance. Auto importeurs vergoeden helemaal niets wat buiten de fabrieksgarantie valt. Ik heb in die meer als 25 jaar dat ik versnellingsbak revisie doe genoeg coulance prijzen gehoord van klanten die het dan toch bij ons lieten doen voor veel en veel minder.

Door eenvoudige modificaties en aanpassingen kunnen al deze problemen verholpen worden, maar aangezien dat de belangen van de auto fabrikant niet hetzelfde zijn als die van de consument zal dit niet van hun afkomen. En dat is wat we wel doen, de juiste modificaties aanbrengen, de juiste voorspanning van de lagers instellen en waar mogelijk verbetering aanbrengen.

Over Ons

Carrec Versnellingsbak Revisie is opgericht in 1988 en is in de afgelopen 27 jaar uitgegroeid tot versnellingsbak revisie specialist op het gebied van handgeschakelde versnellingsbakken.

Versnellingsbak Revisie

Revisie

Versnellingsbakken

Versnellingsbak Revisie Kosten

Versnellingsbak Problemen

Contact

Relevante Auto Websites

Autobedrijf Broekhuis

Goldcar

BM Carservice

Autowrap specialist




Versnellingsbak Specialist

Vanzelfsprekend mag iedereen zich als versnellingsbak specialist of revisie specialist uitgeven, maar er is meer nodig om de moderne transmissie techniek te begrijpen. Dit vereist behoorlijk wat jaren evaring, een goed inzicht in de versnellingsbak onderdelen en de juiste gereedschappen. Zelfs een klein versnellingsbak reparatie eist gedegen kennis. Na meer dan 25 jaar ervaring heeft Carrec Versnellingsbak Revisie de kwalificatie specialist verdiend.